Citron & Limepaj..

Här kommer receptet på Citron & Limepajen som jag gjorde förra veckan.
Vart en succé här hemma kan jag säga :) Mamma ville att jag skulle göra mera den här veckan hehe. Själv tycker jag att den skulle passa på sommaren för den är fräsch & syrlig. Känns inte så mäktig heller tycker jag.
Aja är kommer receptet...

Citron & Limepaj;

Pajdeg;
3 dl Vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula

Fyllning;
3 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal & pressad saft av en lime & en citron

Garnering & servering;
3 dl grädde
Florsocker
En lime i skivor


Gör så här;

Pajdegen;

Hacka ihop mjöl, socker & smör till en grynig massa.
Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Låt vila i kylen i ca 30 min.

Fyllning;
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg & socker pösigt.
Rör i resten av ingredienserna till fyllningen.
Häll i pajformen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Låt kallna och garnera med florsocker & limeskivor.
Servera med grädde.

Mina tips;
Gör pajen en dag innan du planerar att äta den så blir den godare och smakar mera syrlig :)
Låt den stå i kylen över natten så stelnar fyllningen lite grann.
Smakade på pajen samma dag som jag gjorde den, va väldigt mycket godare dagen efter så de rekommenderar jag verkligen att göra :)

Jag använder inte skalet av citronen & limen. Tycker inte att skalet smakar så mycket så brukar inte ha i det i efterrätter tycker de räcker med saften.

Sådär där va receptet.. Hoppas ni som testar kommer gilla den :)
Skriv gärna vad ni tyckte när ni har testat de. Kul att veta vad andra tycker också.

 

Postat av: julia

sv: ja det är coolt men känns lite uttjatat nu :) men fransk tröttnar man aldrig på :)

2012-06-11 @ 11:03:32
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Madeleine - I always do it my way!♥

sv; Har inte gjort nå speciellt kul i helgen! Självdå? :)

2012-06-11 @ 12:30:51
URL: http://madelajnee.blogg.se/
Postat av: FREDRIKA PERSSON

SV; allt bra med dig? :)

2012-06-11 @ 15:04:47
URL: http://frdrika.blogg.se/
Postat av: julia

sv: japp så länge det inte blir för mkt vitt och en skarp fin C-kurva så är det fint men inte på mig eftersom att jag som sagt har en så kort nagelbädd^^

2012-06-11 @ 20:38:29
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Sara ! :)<3

låter så gott! :)

2012-06-11 @ 21:14:32
URL: http://stickorstay.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Small Red Pointer