Äppelpaj med knäckigt täcke

Pajdeg: 
 
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl 
1 dl socker 
125 gr smör
 
Fyllning: 
 
100 gr smör 
4-5 st äpplen 
2 dl socker
2 msk vetemjöl 
3 dl grädde 
1 tsk kanel 
100 gr mandelspån
 
Gör så här: 
Pajdegen
Sätt ugnen på 200 grader
Ta fram en tjockbottnad kastrull. 
Smält smöret och blanda ner havregryn, mjöl & socker.
Tryck ut degen med en sked i en pajform ca 22 cm i diameter ( ta en ganska hög så fyllningen inte flyter ut )
Förgrädda mitt i ugnen i 10 min
Skala och dela äpplena i klyftor/bitar och fördela i pajskalet.
 
Fyllningen
Smält smör i en tjockbottnad kastrull och rör sedan ner socker & mjöl
Vispa ner grädden till en tjock sås och låt koka upp under omrörning så att det inte fastnar i botten. ( Kan lätt se ut som att de har spruckit när man har haft i grädden men de är ingen fara )
Låt såsen sjuda i några minuter. 
Rör ner kanel & mandelspånen
Bred ut såsen över äpplena.
Ställ i mitt i ugnen i ca 25-30 min tills den har fått lite färg.
Låt svalna 30 min innan servering. Servara med vaniljsås till. ( Jag tycker den är godare dagen efter för då har den stelnat till lite och blir finare bitar när man skär i den )
 
(Om ni klickar på bilderna så blir de större om ni skulle känna för de)
 
Om ni testar receptet berätta gärna vad ni tyckte :)
 
Postat av: Sunny

Sjukt fin blogg :DDD

Ställ gärna en fråga i min frågestund: http://sunny.blogg.se/2012/september/fragestund.html#comment

2012-09-15 @ 22:41:56
URL: http://sunny.blogg.se
Postat av: Anonym

Vill du vara med och tävla om den här väskan?

http://www.nattstad.se/Divaliciouz?id=4093571

2012-09-15 @ 22:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Small Red Pointer